duminică, 16 decembrie 2012

Nord și Sud 2004 (BBC adaptare)


          ,,Nord și Sud “este o adaptare pentru televiziune a romanului lui Elizabeth Gatskell. Sunt un mare fan al lui Jane Austen, dar trebuie să mărturisesc că am fost complet topita de  această serie BBC.
          Întreaga poveste  se desfasoara  între Helstone (sudul Angliei) și Milton (nordul Angliei). Margaret Hale (jucat de Danielle Denby-Ashe) se muta in  Milton cu părinții, după o chestiune de "conștiință" a tatăl său (Richard Hale),care îl determină să părăsească biserica.  La început, prejudecățile față de acest oraș industrial, complet diferite de   Helston  o fac pe  Margaret sa se simta foarte inconfortabil . Această serie din patru părți ar putea sa fie  numita "Întuneric și lumină", ​​pentru că multe scene  nordice sunt pline de întuneric și umbre, iar cele sudice sunt scăldate în lumină și culoare.

           Personajul principal masculin, domnul John Thornton, este jucat minunat de Richard Armitage. Dl Thornton NU este cu siguranta ca un erou tipic Jane Austen.  El este om de afaceri cu  o vointa puternica, dar sincer și deschis la idei noi (este unul dintre elevii privați domnului Hale).  Nu il veti vedea calarind sau  tragand cu pusca deși uneori  face  plimbari lungi pentru a-si organiza gandurile.  O intalneste pe Margaret în circumstanțe foarte neobișnuite. In urma acestei intalniri  ea ramane cu o impresie proasta despre el.
             
                John  are  aproximativ 30 ani , detine o fabrica de bumbac (Marlborough Mills) și este magistratul orasului.  În ochii mamei sale este mai bun decat toti .  "Am devenit capul familiei foarte repede", marturiseste John , când Margaret comenteaza  că el a fost "binecuvântat cu noroc si avere." John Thornton a trebuit să părăsească școala cand era  adolescent și să lucreze pentru a-si intretine familia: mama sa (interpretata de Sinead Cusack) și sora. Desi mi-au placut cu adevarat cei doi eroi (John si Margaret) recunosc ca am fost impresionata in mod special de calitatea roluri secundare: doamna Thornton si Higgins.Sinead Cusack este pur și simplu incredibila.  Mi-au placut toate scenele mamă - fiu si modul în care lasă multe nespuse. In episodul trei  cand Thornton revine după propunerea sa  respinsa   el spune "Nimeni nu ma iubeste-nimeni nu îi pasă de mine, doar tu, mama",. 
                        Prin  intermediul  prieteniei  lui Margaret cu familia Higgins ,seria prezinta  greva  din ambele puncte de vedere: ale patronilor si a muncitorilor  . Una din cele mai importante  scene este  când Thornton se adreseze muncitorilor revoltati, iar Margaret sare să-l salveze de o piatră aruncată de Boucher.Acest incident dramatic duce la propunerea lui  Thornton  pentru Margaret, care este o reminiscență  a primei propuneri a lui Darcy din Pride and Prejudice( există multe asemănări între cele două romane).Cred că Margaret este la fel de surprinsa de propunerea lui Thornton ca Elizabeth de propunerea lui Darcy .La fel ca eroina lui Austen ,Margaret refuza cererea in casatorie. Cu toate acestea, Margaret a fost mai blanda  în refuzul ei, pentru că Thornton nu a fost arogant ca Darcy. O altă paralelă este modul în care eroul ajută eroina aproape de sfârșit (Thornton cu ancheta, și Darcy cu Lydia). Scena cu doamna Thornton criticând pe  Margaret este similară cu vizita  facuta de Lady Catherine de Bourgh.
               În timp ce Thornton suferă chinuri atât în ​​viața personală și profesională, Margaret  de asemenea trece prin necazurile ei proprii : moartea părinților ei și vizita fratele ei, Frederick ( Rupert Evans).Confruntarea dintre Margaret, Frederick și Thornton la gara este o alta scena importanta
Am fost un pic surprinsa de alegerea locației pentru scena finală, dar la urma urmei, de ce nu? Reconcilierea  dintre  Margaret și Thornton are loc  intr-o  stație de cale ferată dintre Londra și Milton. Scena ne prezinta pe  Margaret care  oferă ajutor financiar lui  Thornton pentru a salva  Marlborough Mills si un sarut romantic între cei doi. O  sa imi  spuneti ca un asfel  de sărut în Anglia victoriană nu ar fi  avut loc si probabil aveti dreptate.  Dar trebuie să recunosc că am găsit scena al  naibii de romantica.  Singurul meu regret este ca  această adaptare durează doar 4 ore.
Desi ador  Pride and Prejudice, recunosc că Nord și  Sud este o poveste mult mai complexa care se ocupă de probleme sociale profunde , cum ar fi industrializarea și religia.


7 comentarii:

  1. Duminica trecuta am vazut si eu filmul, de atunci in fiecare seara ma uit din nou pe sarite, ambele personaje m-au vrajit pur si simplu. Mi-as dori tare mult sa citesc si cartea, am cautat-o online si nu am gasit-o , sper sa o gasesc candva....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu am cautat cartea dar nu am gasit-o.
      Elizabeth Gatskell a scris si Cranford , carte care a fost si ea adaptata de BBC. Trebuie sa recunosc ca imi plac adaptarile BBC foarte mult.

      Ștergere
  2. Ai scris minunat despre film. Mă aştept să povestim despre el şi eventual despre cartea lui Elizabeth Gaskell, având în vedere că este romanul care a fost ales pentru luna asta. Sper să mă încadrez în timp şi cel târziu la începutul lui martie să scrie despre acest roman deosebit. Mi-a plăcut mult romanul. Pe vremea când am citit eu romanul nu se întrezărea aşa un film reuşit. Mi-a plăcut şi mini-seria care a ecranizat roman. Iar Richard Armitage a fost foarte potrivit rolului.

    RăspundețiȘtergere
  3. Apropo de carte - o bibliotecă ar trebui să o aibe, pentru că a avut mai mult reeditări. Biblioteca noastră are, spre exemplu, ediţiile din 1979, 1993 şi 1995. Posibil ca şi alte biblioteci să deţină cartea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa caut cartea . Imi place foarte mult aceasta idee a clubului de citit.Pana atunci voi avea mai mult timp liber si sper sa fiu un pic mai activa.

      Ștergere
  4. Sarutul e magic deoarece pana la ÎNTÂLNIRea din gara Margaret avea tupeu în fata lui, iar în gara ea aproape se pierde în fata privirii lui. El își da oarecum seama de timiditatea ei și își așează mana peste a ai. Privirea lui în momentul în care ea își recunoaște dragostea fata de el prin sarutul mâinii lui spune atât de mult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ai dreptate, total ! Imi place ca ai dat mare atentie detaliilor.
      Tare mi-as fi dorit ca seria sa dureze mai multe ore...

      Multumesc pentru vizita!

      Ștergere