joi, 29 august 2013

Jane Eyre – Charlotte Bronte


Sinops:   Considerată autobiografică, Jane Eyre este un punct de reper al emancipării femeilor.  Jane Eyre este o fată nefericită care şi-a pierdut tatăl şi mama. Forţata de  împrejurări, este obligată să trăiască cu o mătuşă care o urăşte. După o copilărie dificilă în sărăcie şi lipsuri, tânăra Jane îşi găseşte un loc de muncă ca guvernantă  în casa unui domn bogat, domnul Rochester. I due iniziano a conoscersi, si parlano, si confrontano e imparano a rispettarsi. Cei doi încep să se cunoască reciproc, vorbesc, schimbă  idei, învaţă să se respecte reciproc şi desigur,  se îndrăgostesc .  Dar cartea nu se termina aici… 
Dal rispetto nasce l'amore e la
„Credeţi că sunt un automat, o maşină care nu simte nimic şi pot îndura să mi se smulgă bucăţica de pâine de la gură şi să mi se verse picătura de apă vie din pahar? Credeţi că dacă sunt săracă, neînsemnată, urâtă şi mică, n‑am su­flet, şi n‑am inimă? Vă înşelaţi! Am tot atâta suflet cât şi dumneavoastră şi tot atâta inimă. Şi dacă Dumnezeu mi‑ar fi dăruit puţină frumuseţe, şi multă bogăţie, aş fi făcut ca despărţirea să fie pentru dumneavoastră tot atât de dureroasă pe cât este pentru mine acum! Ceea ce vă spun n‑are nici o legătură cu obiceiurile şi convenţiunile, nici chiar cu trupul muritor: spiritul meu se adresează în această etapă spiritului dumneavoastră: e ca şi când amândoi am fi păşit dincolo de moarte şi am sta la pi­cioarele tronului ceresc, egali – aşa cum suntem!"
 
 Gândurile mele: Dacă m-aţi fi întrebat acum câţiva ani când voi citi un clasic aş fi râs şi aş fi  strigat "un clasic niciodată".  Dar , din curiozitate , de curând am început să citesc şi clasici. Jane Eyre este o poveste în stilul romanelor lui Jane Austin, Es este un relato que refleja la pobreza, el desamparo, la lucha por sobrevivir y por sobretodo, la historia de un amo poveste care reflectă sărăcia, lupta pentru supravietuire si mai presus de toate, o poveste de dragoste.
               Mi-a plăcut totul la această carte. Încă de la primele pagini  am fost captivată de povestea tinerei  Jane şi dorinţa de a afla mai multe despre viata ei. Am iubit-o pe Jane care  în ciuda statutului de orfana nu este o victim. Jane Eyre este o fată puternică şi încăpăţânată care nu se teme să vorbească şi să spună ceea ce crede. Are o personalitate neobişnuită pentru timpul său. Mi-a placut povestea de dragoste  dintre Jane şi Rochester.Mi-a placut independenta  tinerei  Jane  în timpul exilului său, loialitatea şi principiile sale.  Şi vorbind de Rochester ... Pot spune că a fost minunat? Un personaj  foarte misterios, plin de viaţă, care  de multe ori m-a uimit. Jane este aproape opusul,  este mult mai corectă, rezervată şi serioasă. Jane nu este una dintre acele eroine romantice care cântă în fiecare dimineaţă "Într-o zi prinţul meu va veni",  ea nu îşi  face iluzii cu privire la viaţa ei.Două personaje foarte contrastante, fiecare cu multe faţete care par atât de diferite şi totuşi ei se recunosc ca suflete pereche.

            Autorul utilizează metafore pentru a ilustra diferitele situaţii cu care se confruntă Jane. No início do livro uma das impressões mais marcantes da personagem (então uma criança) é a fome .Focul si Gheaţa  sunt două metafore utilizate frecvent . Fogo e Gelo também são metáforas frequentes durante a narrativa onde o fogo é comparado ao poder irreprimível da paixão, do desejo físico e da tentação.Focul si    FF Focul reprezintă pasiune, dorinţă fizică şi ispită. O gelo é a razão, a vida sem romance, mas independente. Gheata este viaţa fără dragoste, dar independentă. Dois fortes elementos que podem definir os caminhos percorridos por Jane. Două elemente puternice care pot defini căile luate de Jane. O fogo é incontrolável, quente, reconfortante, mas queima e pode deixar cicatrizes. Focul este de necontrolat, cald, liniştitor dar poate lăsa cicatrici şi arsuri. O gelo pode ser contido, manipulado e congelado em uma forma pré-estabelecida, mas também é frio, apático Gheaţa poate fi controlată, manipulată şi îngheţată , dar este deasemenea rece, apatică.
A temperatura também é uma metáfora forte no texto. Temperatura este de asemenea o metaforă puternică în text. Temperatura influenţează starea de spirit. Olhar para um céu nublado pode trazer sentimentos como melancolia, isolamento. Un cer înnorat poate cauza sentimente de melancolie, izolare. O zi însorită  poate aduce un zâmbet, speranţă. Charlotte Brontë usa esse mecanismo para transmitir emoções ao leitor. Charlotte Brontë foloseşte acest mecanism pentru a transmite emotii cititorului.
         Romanul este stabilit în Anglia secolului  al XIX-lea şi scris la persoana întâi .     Se citeşte cu uşurinţă , este fluid, paginile se întorc de la sine. Există chiar interacţiune între  narator si cititor:
Dragă cititorule, sper să nu simţiţi niciodată ce simţeam eu atunci. Ochii voştrii să nu verse vreodată lacrimi atât de tumultoase şi fierbinţi ca cele vărsate de mine. Să nu înălţaţi către cer rugăciuni pline de disperare şi agonie ca cele rostite de buzele mele. Să nu vă temeţi niciodată, ca mine, că sunteţi pricina nefericirii persoanei pe care o iubiţi din toată inima. „
 Fiecare cuvânt,  fiecare propoziţie te face sa traiesti viata tinerei  Jane ca şi cum ai  fi alaturi de ea. Ce n'est pas seulement un roman qui vous raconte une histoire, il vous la fait vivre de l'intérieur. Jane Eyre  nu este doar un roman care spune o poveste, este oglinda realităţii care arată clar că în viaţa apar şi răsturnări de situaţie neaşteptate,  că visele ne pot scapa ca nisipul printre degete, că există dureri care ne  pot zdrobi.
Concluzia:  O carte minunată  care prezintă suferinta,  dar  de asemenea arată lucrurile mici şi momentele  care ne fac fericiţi.

8 comentarii:

  1. Imi place foarte mult recenzia facuta, si eu am citit cartea insa nu am dat atentie metaforelor: gheata/foc. Ai un spirit de observatie si analiza foarte bine dezvoltat in timpul lecturii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! Obisnuiesc sa imi notez impresiile in timpul lecturii , iar atunci cand realizez recenzia recitesc fragmentele care mi-au atras atentia .

      Ștergere
  2. Una dintre cartile mele preferate. Foarte buna recenzia.

    RăspundețiȘtergere
  3. Si eu am ezitat inainte sa citesc literatura clasica o vreme. Ma bucur ca am avut "curajul" sa o fac. Am vazut si cateva ecranizari, doar vreo cinci, dar varianta din 2006 reuseste sa fie mai aproape de carte . Cel putin din punctul meau de vedere.
    Tare buna recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! Eu, daca citesc o carte nu ma mai uit dupa la ecranizari decat rar. Mi-am propus ca in aceasta vara sa citesc o alta carte clasica, Razboi si pace de Tolstoi. Adevarul e ca citesc mai rar clasici...Mi-ar place si mai mult ideea de club de lectura la care toti cititorii sa citim aceaiasi carte.

      Ștergere
    2. Razboi si pace, ma gandeam si eu sa cumpar volumele si chiar am sa o fac. In ceea ce priveste ecranizarile, imi place urmaresc cum reusesc unii actori sa transpuna emotiile descrise in carte. Oricum nu e prea usor sa reusesc sa citesc (uneori mai degraba sa vizualizez)prea repede o carte cand baietelul meu de 5 ani jumatate imi solicita atentia aproape permanent.

      Ștergere
    3. Mie imi plac foarte mult serialele. Cu cat are un nr mai mare de episoade cu atat ma atasez mai tare de personaje si le inteleg mai bine. Din acelasi motiv imi plac si romanele cu nr mare de pagini.

      Ștergere