luni, 29 iunie 2015

Andreas Steinhöfel - Umbrele misterioase (recenzie cititor)



 

                  În primăvara acestui an , am avut marea surpriză și bucurie ca editura All să mă provoace să citesc o carte pentru copiii de toate vârstele, Oskar și Riko  de Andreas Steinhöfel .Cu mare drag am răspuns acestei provocări (Rico și Oskar - Andreas Steinhöfel  ), dar am simțit că nu am reușit să redau întreaga frumusețe a prieteniei dintre Rico și Oscar, motiv pentru care, am rugat-o pe  mica mea prietenă, Raluca (12 ani), să citeasca cartea și să vă povestească despre prietenia și aventurile celor doi băieți. După cum veți observa,  Raluca este o "vrăjitoare" a cuvintelor!
 
Umbrele misterioase-Rico si Oskar


Timpul se scurge cu voiosie printre succesiunea de intamplari, dar cu mai mult patos iti numara secundele, minutele, atunci cand te scufunzi in cuvintele cartii, incepand sa le devorezi cu privirea infometata de cunoastere.
Iata, deci, pierduta intr-o asemenea ,,mare'' de cunostinte am hotarat sa impartasesc fiecare pestisor al actiunii gasit in aceasta carte tapata cu mister si certitudine cu voi, oameni speciali in teatrul cartii.
        Cortina, sustinuta de ardoare se trage... Un baiat ,,misterios dotat'' ne zambeste dand frau liber imaginatiei sale zburatoare. Alaturi de mama sa: o femeie ,,bine'' ,cum ii placea sa ii spuna, isi petrecea intreg timpul jucandu-se la un club, jocuri cu bile ce, mai tarziu lui Rico ii trezeau adevarate dureri incercand sa le desluseasca telul. Rico, se intelegea cu toti vecinii uitandu-se la filme (cu d-na. Dahling), ingrijind gradinile lor (a RB-ILOR) sau urandu-i ( pe d-nul Fitzke) . Totusi nu intelegea de ce nu are prieteni, de ce mama sa nu isi gaseste un nou ,,aliat'', sau de ce-si pune pe unghii mici pestisori jucausi, uneori atroce.
Usor-usor, aceste neintelegeri incepeau sa se speteasca din funia groasa a enigmei oricarei minti, acest Rico-si gaseste un prieten , Oskar,  pe care-l poate admira datorita cunostintelor sale numeroase devenindu-i prieten, iar acea veche mama a sa (dupa care toti iti intorceau cu duiosie capul teleghidati de telocomanda inimii) , si-a gasit un Büg; in aceasta succesiune de idei, chiar sub nasul lor, infractorul Mister 2000 i-a spulberat visele lui Rico luandu-i-l pe Oskar de sub nas.
Parintii erau disperati ca acest faptas le defriseaza copii nu doar la propriu ci si la figurat cu vorbe reci si mancare de la Mc'Donalds, daca nu-i vor improspata contul bancar cu un parfum revigorant a 2000 de euro.
Politistii incercau sa-i gabuiasca ascunzisul, dar toate-nzadar, chiar aveau nevoie de putin ajutor care sa le lumineze drumul. Iata, deci, cum un mic pici ,,misterios dotat'' i-a asezat pe toti in fata lui, ca a unui rege, reusind sa-l prinda pe aspiratorul euroilor, fiind defapt Marrak (un vecin de la 4) , ce acum i-a accentuat ura fata de vecinii misteriosi.
Oskar si-a revenit la normal, la viata sa plictisitoare in care se ascundea mereu de un termen ce i se parea ,,superfluu'' , dar care il definea cu exactitate: HANDICAPAT.
Concluzie: Lumea textului parca renaste sub privirile noastre, reusind sa ma farmece cu totul aproband citatul din Diana Peterfreund : ,,Câteodată, doar cei tineri sunt îndeajuns de nebuni pentru a schimba lumea.'' , incat, desi Rico avea anumite probleme de sanatate care ii acopereau ca o pata neagra gandirea sa ampla, a putut sa schimbe lumea-n bine, colorand-o in cele mai frumoase nuante ale nepasarii, indiferentei, desenand deasupra capului nostru adevarate curcubee ale intelepciunii.
Pot spune ca aceasta lectie de viata, despre evolutia continua a unui mic bob de suflet printre sufletele mai mari si negre de ura poate deveni fluosforescenta reflectand bucurie. Nu pot numara pe cerul mintii impresiile care mi-au fost oferite pe tava de catre aceasta carte, incat mi-a placut!          



Medeleanu Raluca-Andra  

5 comentarii:

  1. Wow..chiar poti scrie asa la 12ani? M-a depasit total recenzia..un curcubeu de cuvinte

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ralu este speciala. Stiam ca scrie foarte bine de cand i-am rasfoit portofoliu la limba romana.
      Cand am rugat-o sa ma ajute cu cartea, in discutie, a dezvaluit ca a citit Marile sperante a lui Dickens. Nu i-am spus, dar am fost foarte impresionata pentru ca mi se pare un roman greu.Cand am citit eu Marile sperante eram mult mai mare.
      ...mai multe va dezvalui ea ,zilele urmatoare.

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. este un copil perfect , asa cum isi doreste orice parinte.

      Ștergere